Biography
Monica Gagliano is radically transforming our perception of plants and more generally, Nature. Inspired by her personal encounters with Nature and indigenous elders from many parts of the world, she has pioneered the brand-new research field of plant bioacoustics by demonstrating for the first time that plants emit their own ‘voices’ as well as detect and respond to the sounds surrounding them. She has extended the concept of cognition to plants by demonstrating experimentally that plants can learn just like animals do, re-igniting the discourse on plant subjectivity and ethical standing. Her progressive and holistic approach to science interfaces with areas as diverse as ecology, physics, law, anthropology, philosophy, literature, music and art, and spirituality. By re-kindling a sense of awe for this beautiful place we call home, she is creating that fresh imaginative space which inspires truly innovative solutions to arise.
She is currently a Research Associate Professor and Research Fellow of the Australian Research Council based at the University of Western Australia.
Lecture – When the forest talks
Language is often considered a key feature of being human and human linguistic behavior has been adopted as the universal template for studying the nature of language and its evolution. Yet, it is not always clear what ‘language’ actually is and the lack of definition calls into question the notion that human language is unique because it has no equivalent in any non-human species. We ask whether the use of language is truly an activity, a form of behavior, which makes us so unique and unlike other species.
We tackle this question by examining language from an ecological perspective and then considering language from a wider biological viewpoint, one that enables us to explore language as a meaning-making activity at the core of every form of life, including plants. We examine how innovative philosophical thinking and scientific research similarly call into question the current limits of language in describing the botanical world and human-plant dynamics.
By providing an overview of the most recent empirically grounded advances in our understanding of the ‘language’ of others, and particularly plants, we propose that the non-human world is not lacking in language the way we think it is. Ultimately, the overall aim is to invites the emergence of a new truly interdisciplinary dialogue to inspire novel approaches in further philosophical and scientific investigations, where language and its power are re-focused towards conceptualizing a more integrated and all-embracing perception of the world.
Website
Biografie
Monica Gagliano vormt onze perceptie van planten en meer algemeen de Natuur radicaal om. Geïnspireerd door haar persoonlijke ontmoetingen met de Natuur en inheemse ouderen van vele plaatsen in de wereld, heeft ze baanbrekend werk gedaan in het splinternieuwe onderzoeksveld van de bio-akoestiek van planten. Ze toonde als eerste aan dat planten hun eigen ‘stemgeluiden’ uitzenden en geluiden uit hun omgeving detecteren en hierop reageren. Ze heeft het concept van cognitie bij planten uitgebreid door aan te tonen dat planten zoals dieren kunnen leren. Dit wakkert opnieuw het discours aan van planten als onderzoeksobject en hun morele status. Haar progressieve en holistische wetenschapsaanpak heeft raakvlakken met diverse andere terreinen zoals ecologie, fysica, rechten, anthropologie, filosofie, literatuur, muziek en kunst, en spiritualiteit. Door opnieuw zin voor bewondering aan te wakkeren voor deze plaats die we thuis noemen, schept ze een frisse ruimte met verbeelding waaruit werkelijk innovatieve oplossingen ontstaan.
Ze is momenteel een Research Associate Professor en Research Fellow van de Australian Research Council aan de University of Western Australia.
Lezing – Wanneer het woud spreekt
Taal wordt vaak beschouwd als een sleutelkenmerk van de mens en menselijk taalgedrag is als universeel patroon aanvaard om de aard van taal en zijn evolutie te bestuderen. Het is nochtans niet altijd duidelijk wat taal eigenlijk is. Het gebrek aan een definitie ervan roept de vraag op of menselijke taal uniek is omdat er geen equivalent is bij andere, niet-menselijke soorten. We vragen ons af of het gebruik van taal werkelijk een activiteit is, een vorm van gedrag, waardoor we uniek zijn en verschillen van andere soorten.
We proberen deze vraag te beantwoorden door taal te onderzoeken vanuit ecologische perspectief en taal te beschouwen vanuit een breder biologisch standpunt. Dit stelt ons in staat om taal te onderzoeken als een betekenis-makende activiteit die in essentie bij iedere vorm van leven hoort, waaronder ook planten. We onderzoeken hoe innovatief filosofisch denken en wetenschappelijk onderzoek de huidige beperkingen van taal in vraag stellen bij het beschrijven van de botanische wereld en de mens-plant dynamiek.
Door een overzicht aan te bieden van de recentste, empirisch gebaseerde vooruitgang in ons begrip van taal, in het bijzonder bij planten, stellen we dat de niet-menselijke wereld geen taal ontbreekt zoals we gewoonlijk denken. Het uiteindelijke doel is een echt nieuwe interdisciplinaire dialoog waaruit nieuwe ideeën kunnen ontstaan voor verder filosofisch en wetenschappelijk onderzoek. Hierbij krijgen taal en zijn vermogen opnieuw de focus voor het uitdrukken van een meer geïntegreerde en alles omvattende perceptie van de wereld.
Website
Biographie
Monica Gagliano transforme radicalement notre perception des plantes et, plus généralement, la nature. Inspiré par ses rencontres personnelles avec la nature et les indigènes autochtones de nombreuses régions du monde, elle a été le pionnier du domaine de la bioacoustique des plantes en démontrant pour la première fois que les plantes émettent leurs propres «voix» ainsi que répondent aux sons qui les entourent. Elle a étendu le concept de la cognition pour les plantes en démontrant expérimentalement que les plantes peuvent apprendre tout comme le font les animaux, ré-allumer le discours sur la subjectivité de la plante et le statut éthique. Son approche progressive et holistique aux interfaces scientifiques avec des domaines aussi variés que l’écologie, la physique, le droit, l’anthropologie, la philosophie, la littérature, la musique et l’art, et de la spiritualité. En ré-allumer un sentiment de crainte pour ce bel endroit que nous appelons la maison, elle crée cet espace d’imagination fraîche qui inspire des solutions véritablement innovantes à se poser.
Elle est actuellement professeur de recherche associé et chercheur de l’Australian Research Council basé à l’Université de Western Australia.
Conférence – Quand les forets parlent
La langue est souvent considérée comme une caractéristique essentielle de l’être humain et le comportement linguistique humain a été adopté comme modèle universel pour étudier la nature de la langue et son évolution. Pourtant, on ne sait pas toujours de quel «langage» s’agit il et l’absence de définition remet en question le fait que le langage humain est unique, car il n’y a pas d’équivalent dans toutes les espèces non-humaines. Nous nous demandons si l’utilisation de la langue est vraiment une activité, une forme de comportement, ce qui nous rend si unique à d’autres espèces.
Nous abordons cette question en examinant la langue à partir d’un point de vue écologique et biologique, qui nous permet d’explorer le langage comme une activité dans toute forme de vie, y compris les plantes. Il faut examiner comment la pensée philosophique et la recherche scientifique mettent en question les limites actuelles du langage pour décrire le monde botanique et l’homme-plante dynamique.
En fournissant un aperçu des plus récentes avancées fondées sur notre compréhension de la «langue» des autres, et en particulier les plantes, nous proposons que le monde non humain ne manque pas dans le langage de la façon dont nous pensons qu’il est. En fin de compte, l’objectif global est de susciter l’émergence d’un nouveau dialogue véritablement interdisciplinaire pour inspirer des nouvelles approches dans les enquêtes plus philosophiques et scientifiques, où la langue et sa puissance soit réorientées vers un concept plus intégrée et globale de la perception du monde.